Nauka literek pomoże dziecku szybciej opanować sztukę czytania, dzięki czemu lepiej odnajdzie się ono w przedszkolu czy szkole. Proces nauki literek może być łatwy i przyjemny, a pomóc mogą rodzice. Do dzieła!
Kiedy zacząć naukę literek?
Ciężko jest określić konkretny wiek dziecka, kiedy należy rozpocząć naukę literek. Nie warto zaczynać tego zbyt wcześnie, aby nie zniechęcić malucha, który w pierwszych pięciu latach życia skupiony jest raczej na zabawie i aktywności fizycznej. W tym czasie dziecko jest bardziej zainteresowane robotami, piłkami i innymi zabawkami, niż czytaniem książek lub chociaż rozszyfrowywaniem napisów na zabawkach.
Czas na naukę przychodzi wtedy, gdy dziecko samo wyraża zainteresowanie literkami – pyta się rodziców, widząc jakiś napis lub podczas czytania bajek, co to za litera. Możecie zauważyć również większą chęć na przeglądanie książeczek czy częstsze sięganie po kolorowanki. Gdy zaobserwujcie te pozytywne symptomy, możecie rozpocząć akcję nauki literek.
Nauka literek – od czego zacząć?
Wielu specjalistów-logopedów i pedagogów uważa, że najlepiej jest rozpocząć naukę literek od nauki własnego imienia (raczej niedługiego, ewentualnie innego określenia, jakim zwracamy się do naszego dziecka). Jest to dla niego fascynujące zobaczyć własne imię na papierze, a jednocześnie jest to powód do dumy.
Rozpoczęcie nauki powinno być naturalnym procesem, który możemy jednak nieco „podkręcić” – bawiąc się z dzieckiem klockami z nadrukowanym literami, klockami-literami, częściej niż zwykle czytając mu bajki lub… serwując makaron lub ciastka w kształcie liter.
Przydatne podczas nauki
W czasie nauki literek warto posłużyć wieloma literkowymi gadżetami, które są jednocześnie zabawkami. To przede wszystkim kolorowe i dużych rozmiarów puzzle-litery, magnesy na lodówkę oraz gotowe plansze i fiszki do nauki (koniecznie z obrazkami, które zapamięta maluch). Przydatne okazują się także imitacje tabletów, telefonów komórkowych i laptopów, które bogate są w przyciski z literkami.
Dziecku należy jak najwięcej opowiadać o literach, przy każdej możliwej okazji, aby budzić skojarzenia. Najprostszym przykładem jest litera b – b jak brzuszek, bo wygląda jak brzuch. Namawiajcie dziecko, by malowało litery w różnych konfiguracjach skojarzeniowych (litera S jako trąba słonia), a także, by samodzielnie tworzyło tablice skojarzeniowe (napiszcie na środku kartki A4 wybraną literę, a dziecko będzie malowało słowa zaczynające się od niej).