Przygodowa gra akcji w konwencji postapokaliptycznego survival horroru, wytwarzana poprzez studio deweloperskie Naughty Dog (znane z zasady z serii Uncharted) przy wsparciu wydawniczym producenta Sony Computer Entertainment.
The Last of Us to interaktywny survival horror stanowiący połączenie dynamicznej gry akcji z delikatnymi elementami przygodowymi. Tytuł ten wyszedł spod ręki studia Naughty Dog, czyli ojców takich kolekcji jak Uncharted, Jak & Daxter i Crash Bandicoot. Akcja toczy się w niedalekiej przyszłości, 20 lat po tym jak enigmatyczna zaraza zdziesiątkowała naszą cywilizację. Opuszczone miasta objęły we władanie rośliny i zmutowane ofiary, a ocalali ludzie walczą ze sobą o jedzenie i broń. Fabuła obraca się wokół dwójki bohaterów – posiadającego ponad 40 lat przemytnika broni i narkotyków imieniem Joel i nastoletniej sieroty Ellie - i koncentruje się na ich próbach przeżycia w tej przerażającej rzeczywistości. W trakcie większości etapów wcielamy się w postać Joela, natomiast jego towarzyszka kierowana jest poprzez sztuczną inteligencję. Ellie wspomaga nas w walce, jak na dodatek powiadamia o nadciągającym niebezpieczeństwie, czy nawet sugeruje niekiedy ścieżkę, którą powinniśmy podążyć.
W świecie gry przyjdzie nam się zmierzyć z wieloma przeciwnikami, jednocześnie zwykłymi ludźmi, jak i ofiarami infekcji oparami zabójczych grzybów. Do naszej dyspozycji oddano możliwość korzystania z broni palnej, dzięki której można zabić oponenta nawet jednym celnym strzałem. Oprócz tego za oręż służą na dodatek takie komponenty otoczenia, jak cegły czy drewniane nogi od stołu. Poza walką, w produkcji natkniemy się jeszcze na elementy przygodowe i zręcznościowe wykorzystujące zdolności obojga bohaterów. W grze znalazł się także uproszczony system rzemiosła, umożliwiający tworzenie przydatnych przedmiotów ze znalezionych podczas gry tworzyw. The Last of Us zaawansowany system sztucznej inteligencji nazwany przez twórców balansem sił. Powoduje on, iż wrogowie dynamicznie reagują na stale zmieniającą się sytuację w czasie walki, chowając się za przeszkodami czy w mądry sposób wykorzystując przewagę liczebną nad graczem. Zdają sobie też sprawę ze śmiercionośnej siły broni palnej i dlatego stają się ostrożniejsi, gdy pokażemy, że dysponujemy pistoletem lub karabinem. Poza kampanią dla pojedynczego gracza autorzy przygotowali jeszcze rozbudowany tryb wieloosobowy. Dostępne są w nim dwa typy rozgrywki: „Walka o zapasy", a także „Ocaleni". To co je odróżnia, to ilość żyć dostępnych w każdej rundzie. Podczas „Walki o zapasy" możemy zginąć kilkukrotnie, natomiast w „Ocalonych" gramy tylko do pierwszej śmierci. Interesujące urozmaicenie stanowi także możliwość korzystania z systemu rzemiosła znanego z trybu dla pojedynczego gracza. Gra została wyprodukowana na podrasowanym silniku znanym z Uncharted 3. Dzięki temu możemy radować oczy grafiką na najwyższym poziomie, bogatą w detale i nad wyraz płynnymi, realistycznymi animacjami postaci.