Jeśli sport jest częścią realnego świata, to wśród osób go uprawiających znajdują się zarówno te z dobrymi, jak i złymi intencjami. Tak podpowiada zdrowy rozsądek. A jeżeli tak jest, to do sportu mogą przeniknąć oprócz składników wychowawczo pożądanych takie zjawiska, jak: agresja, przemoc i relatywizm.
Dlatego wychowawca, zamierzający skorzystać ze sportu jako narzędzia w procesie wychowania, zobligowany jest do wnikliwego zbadania, na ile może on mu w tym procesie pomóc, a na ile zaszkodzić. Tak podpowiada instynkt badawczy.
O tym właśnie o potencjale tkwiącym w sporcie i o zagrożeniach, jakie może ze sobą nieść jest ta książka. Książka składa się z sześciu rozdziałów. W rozdziale pierwszym podjęta została problematyka definicji sportu, a także jego edukacyjnych parametry.
W rozdziale drugim przybliżono teorie anomii, na których zdecydowano się oprzeć poniższe rozważania, tj. Teorię anomii R. Mertona, teorię napięcia R. Agnew i instytucjonalną teorię anomii S. Messnera i R.
Rosenfelda. W rozdziale tym przedstawiono również uwarunkowania tworzące napięcia anomijne u aktywnej sportowo młodzieży. W trzecim rozdziale autor, opisując fenomen sportu w kontekście pedagogiki resocjalizacyjnej, uzasadnił konieczność przeprowadzenia badań empirycznych.
W rozdziale czwartym zaprezentowano metodologiczne podstawy badań własnych. Przedstawiono problem badawczy i zmienne uwielbiane na podstawie literatury przedmiotu za wyraźne dla wyjaśnienia uwarunkowań kreujących napięcie anomijne oraz wynikające z tego style adaptacji u aktywnej sportowo młodzieży.
Wyniki empirycznej weryfikacji zaprezentowanego tam modelu teoretycznego umieszczono w rozdziale piątym. Rozdział szósty gromadzi wnioski wynikające z analizy materiału empirycznego.